Wprowadzenie w maju 2018r. przepisów RODO spowodowało zmiany w wielu instytucjach. Największe pojawiły się w tych, które regularnie „obracają” dużymi ilościami danych osobowych. Takimi miejscami są m.in.szpitale, przychodnie i inne placówki opieki zdrowotnej. W gąszczu sprzecznych procedur i pomysłów na ich rozwiązania Ministerstwo Zdrowia postanowiło wesprzeć instytucje zdrowotne. Opublikowano
„Przewodnik RODO po służbie zdrowia”.
Na wstępie przewodnika zaznaczono, że przepisy regulujące ochronę danych osobowych, nie mogą dezorganizować bądź ograniczać procesu udzielania świadczeń zdrowotnych. Czyli stosujmy RODO, ale „z głową” i rozsądkiem. W publikacji Ministerstwa Zdrowia zwrócono uwagę, że większość przepisów związanych z ochroną danych osobowych (RODO) pokrywa się z przepisami
Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (prawo do poszanowania intymności i godności pacjenta). Przewodnik zawiera serię najczęściej pojawiających się pytań wraz z sugestiami i wskazówkami działania.
Pytanie: W jaki sposób zapewnić anonimowość pacjentów w trakcie rejestracji przed wizytą pacjentów?
Odpowiedź: Dążymy do minimalizowania ryzyka ujawnienia informacji osobom postronnym
Lista przykładowych rozwiązań: zamieszczenie informacji o konieczności przebywania przy jednym stanowisku rejestracyjnym tylko jednego pacjenta, wprowadzenie odpowiedniej odległości miedzy stanowiskami, wprowadzenie strefy rejestracji w osobnym pomieszczeniu poza korytarzem/poczekalnią, wprowadzenie rejestracji elektronicznej/telefonicznej,
Pytanie: W jaki sposób w czasie wzywania pacjentów do gabinetów lekarskich można zapewnić im anonimowość, gdy placówka nie ma środków na zapewnienie elektronicznego systemu identyfikacji pacjentów (numerki wyświetlane nad gabinetami), a na korytarzu przebywa czasami ogromna ilość pacjentów?
Przykładowe sposoby wywoływania pacjenta: wezwanie z wykorzystanem numeru identyfikacyjnego, wezwanie w godzinie umówienia wizyty, wezwanie po imieniu, i inne
Pytanie: Czy placówka zdrowia może na drzwiach gabinetów zamieszczać imiona, nazwiska oraz specjalizacje lekarzy przyjmujących pacjentów?
Odpowiedź: Jest to wymagane. Wszelkie dane znajdują się w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Dzialalność Leczniczą i są powszechnie dostępne.
Pytanie: Czy lekarz może na sali chorych rozmawiać z pacjentem, o jego chorobie, gdy nie ma gwarancji, że nie słyszą tego inni pacjenci, a stan zdrowia pacjenta pozwala na przeprowadzenie takiej rozmowy poza salą chorych?
W przypadku komunikacji bezpośredniej związanej z bieżącym monitorowaniem stanu pacjenta, przekazaniem informacji o zamianie leków. planowanych badaniach itp. np. w trakcie obchodu lekarskiego lub pielęgniarskiego możliwe jest przekazanie informacji na sali chorych. osoby nieuprawnione nie mogą pozostawać na sali chorych w trakcie obchodu.
Pytanie: Czy RODO znajduje zastosowanie do wszelkich przypadków rozmów prowadzonych zarówno przez personel medyczny, jak i administrację szpitala?
Odpowiedź: Nie. Szersze wyjaśnienie w broszurze ministerstwa.
Pytanie: Czy lekarz i personel medyczny na sali chorych może zwracać się do pacjenta po imieniu i nazwisku?
Odpowiedź: Nie powinien. Można zwracać się do pacjenta używając zwrotu Pan/Pani i dodając imię pacjenta.
Pytanie: Czy możliwie jest oznaczanie produktów leczniczych imieniem i nazwiskiem pacjenta?
Odpowiedź: Tak, ze względu na wyeliminowanie ryzyka pomyłek. Dotyczy to wszystkich produktów leczniczych (też podawanych w kroplówkach), wyrobów medycznych i innych środków podawanych pacjentowi.
Pytanie: Czy podmiot leczniczy może uzależnić wgląd do dokumentacji medycznej osoby trzeciej?
Odpowiedź: Upoważnienie udzielone przez pacjenta może być przekazane w sposób dowolny.
Pytanie: Czy podmiot leczniczy może wykorzystywać utrwaloną już metodę ujawniania informacji o stanie zdrowia w zakresie temperatury pacjenta?
Odpowiedź: Można wykorzystywać karty przyłóżkowe, lecz wskazane jest aby karty zawierały ramki chroniące dane osobowe, można zastosować nakładki na karty lub karty odwracać.
Pytanie: Czy podmiot leczniczy może udostępniać telefonicznie informacje o fakcie hospitalizacji?
Zachęcamy do zapoznania się z całością dokumentu. Prezentowane omówienie pytań i wskazówek jest wybranym skrótem z całości publikacji.