Zmiany w projekcie ustawy o opiece zdrowotnej nad uczniami – podsumowanie i znaczenie dla praktyki pielęgniarskiej
Nowelizacja przepisów ma zwiększyć dostępność opieki zdrowotnej w szkołach i uporządkować zasady pracy pielęgniareki higienistek.

Do konsultacji publicznych trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o opiece zdrowotnej nad uczniami. Projekt nowelizacji ustawy o opiece zdrowotnej nad uczniami budzi duże zainteresowanie w środowisku pielęgniarskim i położniczym. Zmiany mają przede wszystkim zwiększyć dostępność świadczeń zdrowotnych w szkołach, uporządkować dotychczas niejasne przepisy i dostosować opiekę do realnych potrzeb uczniów i rodziców. Co dokładnie się zmienia i jakie konsekwencje przyniosą nowe regulacje?
Jedną z najważniejszych zmian jest poszerzenie katalogu osób, które mogą sprawować opiekę zdrowotną w szkołach. Do tej pory liczba pielęgniarek i higienistek szkolnych była niewystarczająca, co przekładało się na ograniczoną dostępność świadczeń. Nowelizacja dopuszcza do pracy także pielęgniarki będące w trakcie kursów kwalifikacyjnych lub specjalizacji, a także położne, które ukończyły odpowiednie kursy. W praktyce oznacza to większą elastyczność kadrową i realną szansę na to, że opieka będzie zapewniona w większej liczbie szkół. Nowością jest również możliwość wsparcia pielęgniarek i położnych przez opiekunów medycznych. Z kolei higienistki szkolne z dużym doświadczeniem otrzymają dodatkowe uprawnienia.
Projekt ustawy jednoznacznie określa, że opieka zdrowotna obejmuje dzieci od rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego aż do ukończenia szkoły ponadpodstawowej. Tym samym zniesiono wcześniejsze ograniczenie związane z wiekiem (do 19. roku życia). To ważne, bo w praktyce część uczniów kontynuuje naukę w szkołach średnich powyżej tego wieku.
Doprecyzowano również zasady współpracy pomiędzy pielęgniarką szkolną, lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej, szkołą i rodzicami. W nowelizacji wyraźnie wskazano szerszy katalog osób, z którymi pielęgniarka powinna współpracować, co ma sprzyjać lepszej koordynacji działań.
Istotne zmiany dotyczą także opieki stomatologicznej. Nowelizacja jasno reguluje kwestie zgody rodziców – przegląd jamy ustnej może być wykonany na podstawie pisemnej zgody bez obecności rodzica. Natomiast wszystkie pozostałe świadczenia stomatologiczne wymagają obecności opiekuna prawnego. Dodatkowo uaktualniono zakres świadczeń stomatologicznych, tak aby były zgodne ze zmianami wprowadzonymi w 2021 roku. To krok w stronę większej przejrzystości i jednolitych standardów.
Kolejną dużą zmianą jest obowiązek prowadzenia dokumentacji medycznej w formie elektronicznej. Pielęgniarki i higienistki szkolne będą musiały korzystać z systemów teleinformatycznych, co w dłuższej perspektywie może odciążyć ich pracę i poprawić dostęp do danych. Przewidziano jednak okres przejściowy do 31 sierpnia 2027 r., w którym nadal można prowadzić dokumentację w formie papierowej. Uregulowano również kwestię przekazywania dokumentacji medycznej – po ukończeniu szkoły lub przy jej zmianie dokumenty będą odbierane przez rodziców lub pełnoletnich uczniów.
Projekt ustawy porządkuje także sprawy organizacyjne. W przypadku nagłej potrzeby zdrowotnej uczeń nie musi być odprowadzany do szpitala wyłącznie przez pielęgniarkę lub higienistkę – obowiązek ten może zostać powierzony innemu pracownikowi szkoły. Wprowadzono także obowiązek przedstawiania przez rodziców dokumentu potwierdzającego stan zdrowia dziecka w sytuacji, gdy uczeń cierpi na chorobę przewlekłą lub jest osobą z niepełnosprawnością.
Zmianie ulegają również zasady monitorowania systemu opieki zdrowotnej nad uczniami. Instytut Matki i Dziecka otrzyma możliwość realizowania dodatkowych zadań zleconych przez ministra zdrowia, a termin przekazania corocznego raportu przesunięto na 31 maja. Dzięki temu raport będzie przygotowywany w oparciu o pełniejsze dane z całego roku szkolnego.
źródło: RCL
zdjęcie: Adobe Stock




























